Niewielu z nas ma szansę poznać osoby niesłyszące i problemy, na jakie napotykają w życiu codziennym. Kiedy spotykamy Głuchych pełniąc obowiązki służbowe czujemy się bezradni nie znając ich języka, a bez wsparcia tłumaczy języka migowego i pracownicy instytucji i Głusi mają problemy z załatwianiem codziennych życiowych spraw. Pomimo obowiązywania ustawy o języku migowym, która nakłada obowiązek na służby publiczne zapewnienia osobom Głuchym tłumacza j. migowego; to niestety nie w każdej sytuacji jest to możliwe do zrealizowania.
Przygotowana przez specjalistów OZ PZG prezentacja i szkolenie na temat codziennego funkcjonowania i komunikowania się osób z wadą słuchu dała możliwość pracownikom ZDiTM i MOPR w Szczecinie lepiej przygotować się na wypadek spotkania z osobą niesłyszącą. Elwira Rewcio zapoznała uczestników szkolenia z Savoir-vivre osób z wadą słuchu, a także pokazała typowe miejsca i zdarzenia z ich udziałem. Jak się zachować, czego nie robić czy wreszcie, z jakich narzędzi korzystać, aby się porozumieć.
Innym problemem poruszonym przez Elwirę Rewcio było nieprzystosowanie obiektów użyteczności publicznej do przekazania informacji niesłyszącym mieszkańcom. Komunikaty przekazywane są często przez głośniki, nikt nie myśli o informacjach wyświetlanych na monitorach czy tablicach świetlnych (dworce PKP, PKS – zmiana peronu czy godziny przyjazdu/odjazdu, urzędy i duże sklepy – informacje porządkowe albo informacje o zagrożeniach). Bez edukacji dotyczącej specyfiki środowiska niesłyszących nie uda się wprowadzić w instytucjach użyteczności publicznej niezbędnych zmian dających wszystkim równy dostęp do informacji. Dlatego też przeszkolenie pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Szczecinie i Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie przez specjalistów OZ PZG pozwoli im szybciej zrozumieć osoby z wadą słuchu i opanować sytuację/kryzys z ich udziałem.
Miłym akcentem kończącym każde z prowadzonych szkoleń była nauka alfabetu palcowego polskiego języka migowego i zwrotów grzecznościowych potrzebnych, na co dzień.